Koncepcja pracy szkoły
Koncepcja pracy szkoły to ogólny plan działania społeczności szkolnej, określający jej kierunki pracy i rozwoju. Pod pojęciem koncepcji pracy może kryje się również
program rozwoju szkoły (kilkuletni), roczny plan pracy szkoły, koncepcja funkcjonowania i
rozwoju szkoły przygotowana przez jej społeczność.
Koncepcja pracy szkoły wynika nie tylko z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, ale też stanowi efekt obserwacji i dyskusji całej społeczności szkolnej. Rozbudowano w niej zadania szkoły i sposoby ich realizacji w następujących obszarach jej działania:
- Zarządzanie i organizacja.
- Działalność wychowawcza szkoły i opiekuńcza.
- Działalność dydaktyczna szkoły.
- Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Koncepcja pracy szkoły odgrywa rolę drogowskazu, wytyczając wszystkim członkom społeczności szkolnej wytycza ten sam kierunek działania. Stanowi również punkt odniesienia w procesie podejmowania decyzji, pomagając dokonać słusznych wyborów między różnymi racjami i punktami widzenia i ułatwiając koncentrację na tym, co jest najważniejsze dla działania i rozwoju Gimnazjum 150.
Koncepcja pracy szkoły ułatwia kreowanie wizerunku szkoły w otoczeniu, pomaga w spójnym działaniu wszystkich członków społeczności szkolnej i spójnym z koncepcją
opracowaniu dokumentów szkolnych, a jej pomyślna realizacja wyzwala poczucie sukcesu wśród nauczycieli, uczniów, rodziców, a także pracowników niepedagogicznych.
Podstawą opracowania koncepcji pracy szkoły stała się szczegółowa diagnoza potrzeb szkoły, silne i słabe strony placówki, jej szanse i zagrożenia. To stało się podstawą wskazania i opracowania kierunków i sposobów rozwoju szkoły. W tworzeniu koncepcji kierowania szkołą uwzględniono także jej rolę w środowisku lokalnym. Nie ulega bowiem wątpliwości, że sprawne działanie placówki oświatowej wymaga stałej i partnerskiej współpracy z organem nadzorującym i prowadzącym, innymi szkołami i instytucjami mogącymi wspierać jej działania.