Pedagog szkolny

  • udziela pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych,
  • określa formy i sposoby udzielania pomocy uczniom, poprzez wydawanie opinii i zaleceń, 
  • koordynuje działania szkoły z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej,
  • działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, 
  • współdziała z organami szkoły, policją i sądami w przypadkach wykroczeń uczniów i naruszenia prawa,
  • czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego przy współpracy z wychowawcami klasowymi,
  • prowadzi rozmowy z rodzicami, których dzieci sprawiają kłopoty wychowawcze,
  • koordynuje działania wynikające z programu wychowawczego szkoły, 
  • koordynuje logowanie uczniów klas III do szkół ponadgimnazalnych,
  • wystawia opinie uczniom i pisma do sądu,

 

Pomoc pedagogiczna

Pomoc  pedagogiczna organizowana jest przez szkołę na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem, wychowawcy klas oraz specjaliści, w szczególności, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z:

  • rodzicami uczniów;
  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
  • placówkami doskonalenia nauczycieli;
  • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
  • porad i konsultacji.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana również rodzicom uczniów i nauczycielom w formie:

  • porad i konsultacji;
  • warsztatów i szkoleń.

Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w szkole jest zadaniem nauczycieli, wychowawców klas oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących zespół. Dyrektor wyznacza osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu. Spotkania zespołu zwołuje, w miarę potrzeb, osoba koordynująca pracę Zespołu, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.

W posiedzeniu Zespołu mogą brać udział:

  • Rodzice ucznia - o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach dyrektor zawiadamia rodziców ucznia,
  • Przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na wniosek dyrektora,
  • Inne osoby, w szczególności lekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi lub inni specjaliści – na wniosek rodzica ucznia.

Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu obowiązane są do nie ujawniania spraw poruszanych podczas spotkania.

W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej ustalone oraz wymiar godzin, umieszcza się w Indywidualnym Programie Edukacyjno - Terapeutycznym.

Dyrektor szkoły informuje rodziców ucznia o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.