Pedagog szkolny
- udziela pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych,
- określa formy i sposoby udzielania pomocy uczniom, poprzez wydawanie opinii i zaleceń,
- koordynuje działania szkoły z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej,
- działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
- współdziała z organami szkoły, policją i sądami w przypadkach wykroczeń uczniów i naruszenia prawa,
- czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego przy współpracy z wychowawcami klasowymi,
- prowadzi rozmowy z rodzicami, których dzieci sprawiają kłopoty wychowawcze,
- koordynuje działania wynikające z programu wychowawczego szkoły,
- koordynuje logowanie uczniów klas III do szkół ponadgimnazalnych,
- wystawia opinie uczniom i pisma do sądu,
Pomoc pedagogiczna
Pomoc pedagogiczna organizowana jest przez szkołę na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem, wychowawcy klas oraz specjaliści, w szczególności, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
- porad i konsultacji.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana również rodzicom uczniów i nauczycielom w formie:
- porad i konsultacji;
- warsztatów i szkoleń.
Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w szkole jest zadaniem nauczycieli, wychowawców klas oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących zespół. Dyrektor wyznacza osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu. Spotkania zespołu zwołuje, w miarę potrzeb, osoba koordynująca pracę Zespołu, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
W posiedzeniu Zespołu mogą brać udział:
- Rodzice ucznia - o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach dyrektor zawiadamia rodziców ucznia,
- Przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na wniosek dyrektora,
- Inne osoby, w szczególności lekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi lub inni specjaliści – na wniosek rodzica ucznia.
Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu obowiązane są do nie ujawniania spraw poruszanych podczas spotkania.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej ustalone oraz wymiar godzin, umieszcza się w Indywidualnym Programie Edukacyjno - Terapeutycznym.
Dyrektor szkoły informuje rodziców ucznia o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.